Anti editör har gett ut vredestal, vemodig och ödslig lyrik, drastiska uppgörelser med inpyrd statsrasism, kammarspelskoncentrerade samtidsromaner, hörspel om pengaväldets retorik (och ensamhet), lovtal till ofödda barn, kartritningar av fascismens ständigt dröjande potential i den allra käraste hembygd, aggressiv och avspänd humor, ortografiskt bråk-lyckliga sjukdomsdiskurser, brev till Europa, kompakta ekfraser och minnesansträngningar, sammanbitet frigörande instruktioner till hämndaktioner och tillfälliga konstverk, samt faskiklar i kongenial utformning.

Vi inledde utgivningen 2017, som en förgrening av Anti. Våra böcker är ibland handgjorda, ibland tryckta. Omslagen till lilla poesiserien är inte av smörpapper, det kallas ritfilm. Vår intention är att vara en injektion, en pågående intervention. Stringens, omsorg, överraskning. Ett experimentellt förhållningssätt är inte famlande, det har erfarenhet och smak som kompass. Våra författare har varit Petra Mölstad, David Zimmerman, Lone Aburas, Leif Holmstrand, Athena Farrokhzad, Agnes Ivarsson, Iman Mohammed, Hanna Rajs Lara, Helena Boberg, Ida Börjel och Emily Dickinson. Kommande är titlar av Lone Aburas, Kristofer Flensmarck, Sean Bonney, Emily Dickinson, Bhanu Kapil, Niklas Qvarnström, Ursula Andkjær Olsen, Helena Eriksson, Elis Monteverde Burrau, Heinrich von Kleist, Catherine Malabou, Steven Zultanski och Jean-Francois Lyotard.

Vi som arbetar med utgivningen just nu är:
Kettil Kasang, förläggare & redaktör
Anders Karlin, redaktör
Agnes Ivarsson, grafisk design & boktillverkning.

Manus tas emot och läses i mån av tid, skicka till antiantikvariat@gmail.com. För inskickade manus ansvaras ej, vi kan inte heller garantera respons på inskickat material.

Anti editör är Årets poesiförlag 2022!

Juryns motivering: Anti editör är mer än en bokutgivare. Genom sin koppling till Anti antikvariat och dess livaktiga programscen erbjuder förlaget också poeten ett sammanhang och en distribution. Modellen är vanlig i många andra länder, men sällsynt i Sverige. Närheten till poeterna och översättarna tillåter också förlaget att uppmuntra samarbeten, nytänkande och lekfullhet. Formmässigt är…

Läs vidare

Björn Kohlström har läst Ursula Andkjær Olsens Mitt smyckeskrin

Det är dansk systemdikt som skevar loss och kantrar mot något obestämbart opålitligt, ett okuvat tillstånd som inte helt kan namnges eller placeras i fack. Det är inte helt medgörligt, men medgivande, och inte helt meddelsamt, men medkännande. Som läsare blir du omhändertagen men inte underskattad. Läs hela recensionen här.

Läs vidare