
Lördag 9 sept 17:00 – 20:00, Anti, Drottninggatan 6C
Välkommen till släpp av pamfletten ‘Ahmed Bouanani and Moroccan Cinema’ på Anti i Malmö, lördag den 9 september. Tillsammans med släppet kommer långfilmen ‘Wechma’ (1972, 97 min) av Hamid Bennani visas. Publikationen är översatt från franska till engelska av Benjamin Wagner och publicerad med stöd från Malmö Stad och Kulturrådet.
Om pamfletten:
‘Ahmed Bouanani and Moroccan Cinema’ utgår från Ahmed Bouanani (1938-2011), en marockansk filmskapare, poet och arkivarie som var en förgrundsgestalt inom den marockanska film under 1900-talets andra hälft, efter landets avkolonisering från Frankrike. Ahmed Bouanani grundade, tillsammans med andra marockanska filmskapare som utbildades i Paris, filmkollektivet ‘Sigma 3’ under 1960-talet. Deras ambitioner att forma ett politiskt alternativ genom marockansk film återspeglas i en liten men betydelsefull samling verk, som inkluderar ett antal kortfilmer och långfilmer, såväl som Bouananis länge opublicerade bok, ‘La Septième Porte’. Det är en omfattande kanonisering av den marockanska filmhistorien, som först släpptes i sin helhet år 2021 efter att manuset tidigare antagits vara försvunnen i en misstänkt mordbrand i Rabat, under 1980-talet.
Med avstamp i Bouananis skrivande innehåller pamfletten två texter som inte tidigare översatts till engelska. Texterna diskuterar hur den marockanska filmen skulle kunna etableras under den nyfunna självständigheten på 1960-talet. Dels genom ett längre transkriberat samtal mellan sju marockanska regissörer och författare, initierat av Abdellatif Laâbi, ursprungligen publicerad i den legendariska marockanska kulturtidskriften ‘Souffles’. Det är en genomgripande och hätsk diskussion om den inhemska filmen under 60-talet; dess potential, dess politik, dess förtryck, dess omöjlighet och hur den måste definieras. Gruppsamtalet ackompanjeras av Ahmed Bouananis förord till sin bok ‘Le Septième Porte’.
Om ‘Wechma’:
Föräldralösa Messaoud adopteras av en barnlös bonde vid åtta års ålder. Hans adoptivfar uppfostrar det milda barnet med extrem stränghet, vilket leder till ett allt mer rebelliskt beteende som tonåring. Som ung man blir Messaoud involverad i en grupp våldsamma ligister och börjar leva ett liv i marginalen. ‘Wechma’ markerar en avvikelse i den marockanska filmen: en spelfilm som är experimentell, särskilt i den andra delen, där den bryter med konventionella berättarstrukturer och motverkar abrupt naturalism med Freudiansk symbolik och sekvenser som är rent fantastiska. Hamid Benani, Mohamed Sekkat, Ahmed Bouanani och Mohamed Abderrahman Tazi, klasskamrater vid filmskolan IDHEC i Paris, gick samman för att grunda produktionsbolaget ‘Sigma 3’ för filmen. ‘Wechma’ producerades kollektivt där Sekkat agerade som producent, Bouanani som assisterande regissör och klippare, Tazi som filmfotograf. Bouananis ‘Al-Sarab’ skulle vara kollektivets nästa produktion, men Benani alienerade sina medarbetare genom att kräva all ära för sig själv. Gruppen splittrades och Bouanani var tvungen att vänta ett decennium innan han kunde slutföra sitt eget projekt.