
Tisdag 10 maj kl. 19, Drottninggatan 6c
All konst är med säkerhet resultatet av att någon har varit i fara och har gått igenom en erfarenhet hela vägen till slutet
Carolyn Forché har gett namn åt den så kallade vittnespoesin och i Mot slutet skriver hon från konflikterna i El Salvador och Beirut. Hon lyssnar till vittnena från Hiroshima och Förintelsen samtidigt som det brutala och smärtsamma verkar sida vid sida med det vackra och trösterika. En poesi hon menar syftar till att återta det sociala från det politiska och i och med det försvara det individuella mot påtvingande former.
Forchés förmåga att väva samman det politiska och personliga har hyllats av bland andra Margaret Atwood och Joyce Carol Oates, som jämställt henne med Pablo Neruda. Carolyn Forchés diktning finns nu äntligen i ett större urval på svenska: Mot slutet, med hennes senaste diktsamling In the Lateness of the World i sin hehet. Urvalet är gjort av författaren själv tillsammans med översättaren Lars Gustaf Andersson som också står för samlingens efterord.
I Anti den 10 maj möter vi de båda i tvåspråkig läsning och samtal, om poesin, erfarenheten, erfarenhetens poetik.
Väl mött! Fritt inträde.
Mot slutet ges ut av Rámus förlag och finns att köpa under kvällen.
_____________
Carolyn Forché är född 1950 i Detroit och har i över fyra decennier varit en av de mest tongivande och inflytelserika poeterna i den amerikanska litteraturen. Forché har kommit att kallas den stora amerikanska samvetsrösten och har också gett namn åt den så kallade vittnespoesin för vilken hon har varit stilbildande. Med sin diktning har hon bevittnat och dokumenterat bland annat konflikterna i El Salvador och Libanon. En poesi hon menar syftar till att återta det sociala från det politiska och i och med det försvara det individuella mot icke-legetima påtvingande former. Med sin andra diktsamling, The Country Between Us, fick hon ett enormt genomslag såväl hos kritiker som läsare och dikten Översten kom att inta en omedelbar plats i amerikansk litteraturkanon.
Lars Gustaf Andersson debuterade 1986 med Under morgonstjärnan. 2014 utkom hans sjunde diktsamling Dagarnas rad. Han är verksam som filmforskare och professor i litteraturvetenskap med inriktning mot film och medier i Lund.